poniedziałek, 4 lutego 2013

Owerri, 25. marca 2011

Kochani,


Na początek krótki słownik oweryjsko-polski. Celowo nie piszę „nigeryjsko”, czy „afrykańsko”, bo siostry zawsze na mnie krzyczą, żeby nie uogólniać, że Afryka jest bardzo różnorodna, a nawet i Nigeria, a ja dotykam tylko bardzo małego fragmenentu rzeczywistości. Faktycznie, coraz bardziej wiem, że nic nie wiem. Ale do rzeczy. Ludzie tutaj bardzo nie lubią mówić wprost, a już zwłaszcza rzeczy nieprzyjemnych i udzielać odpowiedzi odmownych. Posługują się wtedy parabolami, opowieściami i przypowieściami niczym z Biblii. Zwykle interpretuję je opacznie i słyszę, „ja już nie wiem, jak mam do ciebie mówić”. W drugą stronę też działa ten mechanizm i moje wypowiedzi budzą śmiech głównie dlatego, że odbiorcy absolutnie nie załapali ich znaczenia. A więc:
„bardzo niedługo” – znaczy w bliżej nieokreślonej przyszłości
„nie ma problemu” – odpowiedź pocieszająca w każdej sytuacji
„zobaczymy” – zasadniczo nie chcę tego zrobić, raczej nie
„następnym razem” – nigdy.....


Włosy tutejszej ludności nigdy nie rosną bardzo długie, a panie noszą przeróżne, fantazyjne, czasem wielobarwne fryzury używając peruki lub dopinając sobie tzw „attachment”, czyli włosy dodatkowe. Czułam się nieco głupio, kiedy nasza postulantka Felicia zabrała się za zaplatanie mi warkoczyków i ze zdziwieniem wykrzykiwała „masz włosy jak attachment!” – czyli długie, miękkie i w kolorze dostępnym u tzw. „hair dressers” (domorosłych fryzjerek – stylistek, zaplatających warkoczyki w przydrożnych budkach). Acha! Attachment to po prostu „oibo hair” – włosy białego człowieka, czyżby oryginalne?

Codzienność płynie mi szybko pomiędzy Mbutu i oweryjskim szpitalem, tym razem prywatnym, bo publiczne instytucje w większości strajkują. Ludzie nie otrzymali zatwierdzonej przez rząd minimalnej płacy, a czasem w ogóle niczego, bo trwa kampania przedwyborcza, a to przecież kosztuje. Wybory tuż, tuż – w trzy kwietniowe soboty.

Pozdrawiam ciepło, choć chwilowo na szczęście nie upalnie
Ania

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz